Inside Stories – deel II: logistiek

Delft Challenge lijkt een eenvoudig studentenproject, maar in Arabië komt u niet zo 1, 2, 3. Wat zijn de logistieke vraagstukken die we tegenkomen?

Zeilen in Arabië, er zijn een paar manieren om dat te regelen. Als je veel geld hebt verscheep je je boot uit Europa naar het Midden Oosten, heb je weinig geld – welkom bij Delft Challenge – dan moet je creatiever zijn.

Meer boten = meer beter
Wij hebben daarom twee boten. Een Farr 30 in Europa voor het Nederlandse seizoen, en we huren een boot in Arabië. De OMS006 is van 4 tot 26 februari de onze. Dat brengt complicaties met zich mee; we moeten twee boten stickeren, en we moeten naar Arabië allemaal Delft Challenge Farr-30 gadgets meenemen in onze bagage.

– Die achterste, dat issum!

Vroeger brachten we de boot nog over de weg naar Frankrijk. Onderstaand plaatjes laten dat zien met een M34 (vorig jaar), en met een Farr 30 (jaren daarvoor). Maar gezien de afstand naar Arabië (plaatje daaronder) is het wel echt een eind rijden. Vandaar dat huren.

 

 

– 5.957km, 62 uur rijden (zonder boot)

Wat alles dan wel weer een stuk simpeler maakt, is dat we van de Arabiërs een menneke meekrijgen die drie weken lang voor onze boot gaat zorgen. Een materiaalman. Hij zorgt voor een schoon onderwaterschip, werkende electronica, repareert onze zeilen, en doet nog veel meer. Dat is handig, want dat scheelt ons een materiaalman en -bus (plaatje)

– El buz Delft Challenge

Qua logistiek krijgen we heel veel hulp van de race-organisatie. Dat maakt echt een groot verschil. Vroeger namen we die materiaalbus mee, een vrachtwagen met keuken, een auto voor boodschappen en een caravan om PR en navigatie in te doen.

– Caravan

– Keuken

– Vrachtwaggel

– Boodschappenwagentje met PR-man

Busjes en kamelen
De hulp van de race-organisatie is in de vorm van busjes. Omdat wij voor evenementen als de SATT meestal met een groter team gaan dan nodig (dan kun je af en toe uitrusten), moeten er mensen mee van etappeplaats naar etappeplaats. Tevens gaat onze bagage niet in de boot mee (maakt de boot te zwaar, dus langzaam), dus dat moet ook over de wal. De raceorganisatie zorgt voor al deze dingen.

Laatste vraagstuk dan; de eerste twee etappes. Daar is het stuk over de wal te onherbergzaam voor een auto en te lang voor een kameel, dus daar gaat shorecrew en bagage in een vliegtuig. Om het simpel te houden.

Tot op het water!
Team Delft Challenge

Advertenties