Inside Stories – deel III: training

Delft Challenge lijkt een eenvoudig studentenproject, maar in Arabië komt u niet zo 1, 2, 3. Hoe trainen we eigenlijk voor zo’n groot evenement?

Trainen was dit jaar lastiger dan vroeger. Voorheen huurden we onze eigen M34 het hele jaar door en die reden we overal naartoe, nu huren we zoals gezegd een boot in Arabië. Daar heb je in Scheveningen niets aan. Daarom hebben we dit jaar veel ervaring opgedaan op verschillende boten die aan de voorwaarden a) vergelijkbare lengte Farr 30 en b) symmetrische spinaker voldeden. Nu zijn we daarom qua handling zo optimaal mogelijk op niveau.

Nadeel?
Enerzijds lijkt dat een achterstand, anderzijds is de impact minder groot dan het lijkt. De Farr 30 lijkt namelijk een beetje op een M34 (hij is ook wit, heeft ook en kiel en gaat ook schuin, en als je je ogen een beetje dichtknijpt en ze naast elkaar bekijk… nee maar echt. Ze lijken op elkaar.), en op die M34 hebben we inmiddels twee jaar ervaring opgebouwd. Tevens gaan we een week voor de start van de SATT al naar Arabië om in onze OMS006 Farr 30 al een paar effectieve trainingsmijlen te pakken.

– Farr 30 supplement

– Back in the days; evaluatie van een training in 2011 op de M34

– Ideaal: hier trainen we voor de Tour de France van 2010 tegen twee andere Farr 30’s (Brunel en Mummaduck, Mummaduck valt buiten beeld). Hier is ook een filmpje van!

Door de jaren heen zijn onze trainingen trouwens steeds efficienter geworden. Voorheen gingen we het water op, deden een paar sets, drops en gijpjes en bleven vooral heel lang weg (lekker beuken, is belangrijk). Nu gaat dat anders.

Teambuilding
Allereerst is er een plan. Met behulp van Team Heiner en het Innosport Lab hebben we nagedacht over onze doelen, kwaliteiten, eigenschappen en benodigdheden. Daar hebben we een lisjt van +- 15 eigenschappen van gemaakt waar we onszelf op kunnen beoordelen. Punten gaan van 0 (rookie) tot 5 (wereldkampioen). Daarnaast heeft Arnoud Hummel van Team Heiner en het Innosport Lab ons geholpen met het opbouwen van een team, zie onderstaande 7c’s of Team Performance als voorbeeld (noodzakelijke eigenschappen van een goed functionerend team, rode en groene plakkertjes is wat wij vonden dat beter kan).

Verder trainen we vaak met een professional of coach. Voorgaande jaren waren dat Lucas Schröder (vroeger coach, vorig jaar navigator), Bert Schandevyl (verliet ons voor een VO70) en Pim Niewenhuizen. Nu is dat Koen de Smedt. Naast een coach nemen we ook wel eens figuren als zeilmakers mee en mensen die veel van bijvoorbeeld masttrim af weten, om ons de kneepjes van het vak te leren.

– Onze eerste 7c’s: op 12 april 2011 kon het op deze punten nog een stuk beter

Soms gaan we ook naar het buitenland om concurrentie op te zoeken (filmpje!). En gelukkig filmen we veel trainingen met onze GoPro, zodat we er na afloop mooie videoreportages van kunnen maken (nog een filmpje, en een spectaculair filmpje).

En nu
Vraagstukken die we nu hebben gaan vooral over de Farr 30 specifiek. Sommige dingen kun je nou eenmaal niet trainen zonder Farr. Maar daar gaat in Arabië verandering in komen.

Tot op het water!
Team Delft Challenge

Advertenties