[VERSLAG] North Sea Regatta 2013

Delft Challenge had een leerzaam weekend. De #dlnsr was top!

X35?
Het afgelopen weekend hebben we in Scheveningen de North Sea Regatta gevaren. Omdat we zelf geen boot in Nederland hebben konden we de NSR varen op de XCES van Global Conference Organizers. Waarvoor dank!

De NSR was een hele leerzame wedstrijd. Sowieso was het natuurlijk fantastisch om in onze (inmiddels spreekwoordelijke) thuishaven weer een potje te zeilen, maar een X35 is ook een totaal andere boot dan de Farr 30. Hij is groter, zwaarder, logger, langer en hij is ietsje comfortabeler.

De X35 moet heel anders getrimd worden dan de Farr 30, het was interessant om hiermee te spelen. Tot slot was het natuurlijk geweldig om weer lekker als compleet team ergens te varen. De Van Uden Reco hebben we ook gevaren, maar toen waren we verspreid over deze X in kwestie en een Max Fun 25.

Hahaha, X35 humor!

De Wedstrijden
De wedstrijden zelf verliepen redelijk voorspoedig. Op dag één hebben we ontzettend veel over de boot geleerd. Er stond tussen de 14 en de 18 knopen wind en er kwamen knoeperts van golven van alle kanten. Om dan de boot op snelheid én hoogte te krijgen is ontzettend moeilijk. Gelukkig kwamen we er tijdens de wedstrijd steeds verder achter hoe dat moest. Van de X35’s worden we vierde en daarna derde.

Dag twee is vergelijkbaar, maar met iets minder wind en iets minder golven. We hebben de smaak echt goed te pakken en we varen twee tweede plaatsen. De derde wedstrijd loopt minder lekker en van de X’en worden we derde.

Dag drie is echt een topdag. De X gaat als een idioot en we varen hoge plekken. Een 1 en uiteindelijk een 2. Top. Jammer dat toen we in de laatste race onderweg waren naar nog een 1’tje (achteraf kunnen we dat ma-ke-lijk zeggen natuurlijk) ons grootzeilval brak. Einde dag 3 dus.

Op dag vier moeten we een coastal varen, en daar kunnen we ons als offshore-studententeam natuurlijk bewijzen. De omstandigheden waren licht, met een klein beetje Noordzeedeining. Er staat nét genoeg wind om te starten, maar gelukkig probeert het commité het toch. Leuk! We zijn na de start direct goed weg, en we gaan als de brandweer naar de bovenboei. We liggen echt één van de hele Noordzee. Jammer genoeg zakte toen de wind eruit, en was daarmee de wedstrijd en het evenement definitief ten einde. Jammer.

Eindresultaat
We zijn gefinisht als vierde boot in het ORC1-veld en als tweede X35. Daar zijn we hardstikke tevreden mee! AfbeeldingBij deze willen we daarom ook GCO bedanken voor de X35 en de NSR-organisatie voor het prachtige evenement. Volgend jaar zijn we er natuurlijk weer bij.