De eerste offshores en inshores: diskwalificaties, paaltjes en plastic zakken

Wat een ongelooflijke hoogte en dieptepunten de afgelopen week! En wat hebben we hard gevaren, we hebben zelfs meermaals de tourfavoriet, EFG Bank, het nakijken gegeven. Zo zijn we de 2e leg als eerste gefinisht (maar dit kreeg nog een staartje) en wonnen we alle inport races in Abu Dhabi! In dit artikel lopen we de hele week door, ga er maar even goed voor zitten, want man-o-man wat hebben we veel beleefd.

09/02: Vertrek uit Bahrein, op naar Qatar!
Zondagochtend 9 februari zouden we vertrekken richting Qatar, maar helaas was er wat vertraging: er waren geen flares! Flares, lichtfakkels voor als je aan het zinken bent, zijn verplicht volgens de veiligheidsrichtlijnen die gelden tijdens de SATT. En laat deze in Bahrein nou net beschouwd worden als wapens… balen! De organisatie van de tour heeft met man en macht geprobeerd om de fakkels zo snel mogelijk bij de boten te krijgen. We hoorden via via dat er geprobeerd was via de marine aan deze fakkels te komen, maar dat mocht niet baten. Uiteindelijk zijn de fakkels met een privé vliegtuig ingevlogen en in een ‘guarded escort’ naar de haven gebracht. De start is uiteindelijk uitgesteld naar maandagochtend: we konden gaan varen!

Onze razende reporter Jochem, aka Jotjum, heeft een haarfijn verslagje geschreven over deze offshore (die tevens zijn eerste was):

LEG 1: Bahrein naar Doha, Qatar

Wordt het Masthead of Fractional? Daar kan niet direct een antwoord op gegeven worden, maar we gaan het risico nemen. Het wordt Masthead.

Het is 4:30 als de wekker gaat. Na een korte nacht maken we ons op voor de eerste offshore die gevaren zal worden tussen Bahrein en Doha (Qatar). In volle zeilpakken en 1 tas voor het eten en drinken bewegen we ons richting de haven. Onder de lampen van de haven, waar we gisteren zijn toegejuigd door de heer en mevrouw Vaandrager (consul , resp. vrouw, Bahrein), doen we de laatste voorbereidingen aan de Farr30. Lijnen los, en we zijn weg…

Als we richting de start varen wordt het licht. Aangekomen bij de Race Committee boot gaan we snel over in de start procedure. Een gevecht tussen de stuurmannen en tacticussen van zes 30-voets raceboten voor het vinden van de beste plek op de lijn is van start gegaan. 20 Seconds left. 15… FULL SPEED, HIKE IT OUT! Onze concurrenten van Messe Frankfurt varen als eerste de lijn over. We hebben een kruisrak van ongeveer 1.5 mijl naar een bovenboei, waarna we voornamelijk downwind zullen varen. Dit is het moment waarop Dominique zijn skills mag laten zien bij het trimmen van de jib.  Een aantal gunstige tacks en een failure van de jib op de boot van EFG levert ons de eerste positie bij de bovenboei op. Dan komt de set van onze grootste spinnaker, die neemt wat tijd in beslag, Messe Frankfurt weet daar gebruik van te maken. Zij kozen voor de kleinere fractionele spinnaker in deze reachleg (ruim tot half aan de wind, waarbij zo hoog mogelijk wordt gevaren). Na een paar mijlen varen blijkt geen van alle teams de boei te halen en zijn we genoodzaakt om de jib te hijsen. Als 2e ronden we de boei. Na een betere spi-set zetten we onze strategie voort om tussen de vloot en het land in te blijven. De zeilers van EFG komen snel dichterbij, totdat we uiteindelijk in een dragrace terecht komen. Messe Frankfurt blijft de komende uren op voorsprong.

We komen in ons ritme en lopen met EFG en Messe uit op de rest van het veld. Zowel Messe als EFG maken na een tijdje de keuze om weer richting de kust te varen waar wij niet in mee gaan.  We zagen Messe al eerder deze race vastlopen aan de grond en we menen zelf ook iets geraakt te hebben, dit keer spelen we op safe door niet richting de ondiepte te gaan.

We ondervinden problemen met onze electronica gedurende de race. De GPS valt regelmatig weg. Ook moeten we de motor laten draaien om af onze instrumenten te laten werken.  Als Lucas naar beneden gaat om dat te doen komt er een slap gepruttel uit de motor, maar starten dat doet hij niet! Na een poging van Jochem en Lucas om de motor handmatig te starten met wat creative oplossingen, lijkt het dat we toch zijn overgeleverd  aan een iPad die nog 10 procent batterij heeft. We varen nog ongeveer 3 uur tot aan de finish en inmiddels is het donker. Wouter en Kay zorgen ongestoord dat we de maximale snelheid halen uit iedere golf die op onze achterkant inkomt. De kwaliteiten van Koen (de Belgische versie) komen keer op keer boven als hij ons allen scherp weet te houden en ons comfortabel laat voelen bij de functies die we aan boord hebben, naast het feit dat hij in het tactische spel van deze Offshore speelt. We kunnen hem altijd vragen waarom hij beslissingen maakt.

Door de keuze die EFG heeft gemaakt om richting de kust te varen zijn zij in dragrace gekomen met Messe en liggen wij op een stabiele 3e plaats. Met de laatste mijlen te varen weet Coen  (de Nederlandse versie) vol prestatiedrang de spi gedreven te trimmen. De Race Committee boot is in zicht. Maar waar is de boei? Nergens een geel drijvend opject te bekennen in de buurt van de boot op de golvende zee en donkerte. Met onze VHF krijgen we geen verbinding met de Race Committee. Dan wordt het gokken… Verkeerde kant! We zijn gedwongen onze spi zo snel mogelijk te droppen. Alleen op ons grootzeil kruisen we op, waar de vrouwenboot van Muscat bank steeds dichter bij komen. We moeten 3 keer overstag en met slechts een kleine voorsprong weten we als 3de over de finish te komen.

100 Nautical Miles, 12 hours 2 mins, 3rd position. Done by Coen, Dominque, Jochem,Kay,  Koen, Lucas & Wouter

Enkele foto’s van deze etappe:

11/02: Inport races Qatar
Op de 11e stonden de inport races in Qatar gepland. De condities waren super: briesje van rond de 15 knopen en een heerlijk zonnetje, Champagne Sailing! Er zouden 2 wedstrijden gevaren worden. Tijdens iedere wedstrijd moet er een gast aan boord zijn, en bij ons waren dat niemand minder dan Jonathan Huls en de plaatsvervangende ambassadeur van Qatar: Mevrouw de Lang!

De eerste race verliep alles soepel aan boord. Helaas zaten we wel net aan de verkeerde kant tijdens de upwind, maar met de 3e plaats waren we zeer tevreden.
De race daarna begon erg goed: aan het einde van het eerste rondje liggen we op een 2e plaats, vlak achter Messe Frankfurt. Het droppen van de spinnaker gaat echter niet helemaal als gepland, er kwam een lijn onder de boot. Het oplossen van dit probleem heeft ons kostbare afstand gekost, waardoor we uiteindelijk als 4e over de finish kwamen.

Toen we eenmaal terug waren in de haven hebben we natuurlijk weer handtekeningen verzameld! Mevrouw de Lang voer de 2e wedstrijd mee en vond het een geweldige ervaring, het is ‘iets wat iedereen een keer gedaan moet hebben’.

140210_SATTQatar_084

12/02 De tweede offshore naar Abu Dhabi (met super condities!)
Wat hebben we hard gevaren tijdens deze etappe! Het begon goed: we hadden een erg goede start en rondden als 2e boot de bovenboei. Na de bovenboei ging het vlot: door de stevige wind in de rug konden de spinnakers gehesen worden en konden de boten in een rechte lijn naar de te ronden boeien varen. Genieten! Want naarmate de nacht vorderde begon het steeds harder te waaien, tot een knoopje of 28. Al surfend van de golven onder de volle maan speelden we gedurende de nacht een kat en muisspelletje met EFG Bank.

Vlak voor de laatste boei werd het interessant. EFG Bank creëerde door te gijpen een stuurboord-bakboord situatie, terwijl wij van mening waren dat we recht op ruimte hadden bij de boei. EFG Bank besloot naar aanleiding van deze situatie protest tegen ons aan te tekenen, maar wij voeren door omdat we vonden dat wij geen regels overtreden hadden.

Uiteindelijk passeerden wij donderdagochtend om 8:35 als eerste de finish in Abu Dhabi! EFG Bank schipper meldde later dat ze een plastic zak aan de kiel hadden zitten en daardoor de laatste run naar de finish hebben verloren, maar wij weten natuurlijk beter.

Helaas zette EFG Bank wel het protest door, welke we uiteindelijk verloren hebben… we kijken er dus een beetje met een dubbel gevoel op terug, maar zijn hierdoor er wel extra op gebrand om volgende races hard te varen. En dat hebben we gedaan (lees verder!).

15/02 Inshores in Abu Dhabi
Vandaag waren de inshores in Abu Dhabi. Gisteren had het team een beetje een dipje door de verloren protest, maar voor iedereen was het een reden om de races daarna extra hard te werken. Tijdens deze races was er wederom een speciale gast aan boord: de heer Michels! Meneer Michels is de ambassadeur van Nederland in Abu Dhabi.

De dag begon met het opbouwen van de boot en het schoonmaken van de waterlijn (voor de foto’s). Na de heer Michels alles uitgelegd te hebben over de boot gingen we het water op. Qua weer waren het lichte omstandigheden vandaag: rond de 5 knopen wind die later nog licht bouwde. Hier hebben we op getraind! Langzaam bewegen, gewicht verdelen…

De eerste wedstrijd waren we goed weg; goede snelheid en goede positie in het veld. EFG Bank raakte de pin en moest terug, Messe Frankfurt lag onder ons en had ook een goede start. Na een kort upwind rakje waren we als eerste bij de bovenboei. Tijdens de downwind liepen de andere boten wat in. Na de onderboei gerond te hebben loodste onze tacticus Koen ons een hele mooie windshift in: zeker 4 bootlengtes werden gewonnen tijdens deze upwind! De downwind daarna verliep een stuk beter dan de eerste, waarna we onze eerste paaltje voeren.

Ook de start van de tweede wedstrijd was door de goede samenwerking aan boord zeer goed, wederom rondden wij als eerste de bovenboei! Hierna hebben we onze positie goed verdedigd en finishten we weer als eerste… yeah!

Nog een mooie quote van Sidny Gavignet, schipper van EFG Bank:

We had a couple of poor starts, including hitting the mark at the pin end, so had to go round the end. Plus the Dutch team are very good and sailing well. Thankfully my tactician, Damien Iehl, called the shifts well and the team was really calm. I think the Dutch team has more speed than us.

140209_SATTAbuDhabi_081

Resultaten
Uiteindelijk staan we nu 4e, vlak achter de dames van Al Thuraya Muscat. Morgen begint de offshore naar Dubai, waar we de strijd voor een podiumplek, onze doelstelling, voort zullen zetten!

uitslag

Dit was weer onze update! Voor het allerlaatste nieuws kunt u altijd terecht op onze facebookpagina of ons volgen via twitter.

Groeten vanuit Abu Dhabi!

– Team Delft Challenge

Advertenties