Nog meer races: veel DSQ’s, oplichtende algen en een Iraanse invasie [part 2]

Gisteren kon u al deel 1 van dit artikel lezen, hier volgt deel 2!

19/02 Leg 5: Ras Al Khaimah naar Dibba
Op de 19e begon de, volgens velen, mooiste etappe naar Dibba. Helaas zijn hier geen mooie kiekjes van, want doordat er diesel lekt op de boot van het race committee blijft de hele mediacrew aan wal…

De leg ging natuurlijk wel gewoon door en nadat de start een uurtje was uitgesteld door een defecte motor van RNO (Royal Navy of Oman) konden we beginnen met de etappe. Na een halve mijl upwind begonnen we aan een lang rak richting het noorden. Messe Frankfurt lag op kop, met vlak daarachter EFG en Delft Challenge.
Onderweg zagen we aan achter ons plots een hele hoop kleine motorbootjes onze kant op komen. In het vliegtuig naar het Midden-Oosten  heeft het halve team de film ‘Captain Philips’ gezien, maar dit zullen vast geen piraten zijn… toch?!

Uiteindelijk bleken het Iranezen te zijn die kwamen shoppen in Ras Al Khaimah, pfew…!

Eenmaal bij het puntje moesten alle boten dichter bij de rotsen gaan varen. De wind zigzagde door alle rotsen en werd hierdoor erg vlagerig en shifty. Eenmaal om het puntje heen kozen EFG Bank en Messe Frankfurt net de verkeerde kant en kwamen hierdoor in een, zo goed als, windstil gedeelte achter de rotsen. Oplettende tacticus Koen loodste ons daaromheen, waardoor we de leiding in de etappe overnamen, yes!

Ondertussen viel de nacht in en werd alle navigatieverlichting aangezet. Hier in de zee zitten blijkbaar ook bepaalde algen (de zeevonk) die groen/geel oplichten wanneer je er doorheen vaart, prachtig om te zien! Met dat de nacht viel zakte ook de wind er langzaam uit. Als enige team zaten wij nog vrij ver van de kust, terwijl de andere teams dicht onder de kust langzaamaan een beetje harder gingen. Daarop besloten wij ook richting de kust te varen, waar bleek dat wij niet meer aan kop voeren.

Een paar uur later arriveerden we bij een gate die we moesten passeren. In het midden van deze gate stond een grote rots en als we deze rechts zouden passeren, dan zouden we een flink stuk afsnijden. Dit kwam ons helaas duur te staan; door de flinke stroom tegen en de afgenomen wind kwamen we uiteindelijk stil te liggen en gingen we zelfs achteruit, heel frustrerend.

Uiteindelijk hebben we ons, met veel wissels tussen spinnaker en genua, er toch doorheen weten te slaan en zijn we de ochtend daarop als 4e gefinisht in Musandam.

21/02 Inport race Musandam
In Zighy Bay, Musandam, is er slechts 1 inport race gevaren die om verschillende redenen niet meetelt in het klassement (vorig jaar ook niet, weinig wind, …). Er stond inderdaad heel weinig wind, maar toch genoeg om te kunnen varen!

Aangezien de race niet meetelde in het klassement hebben we besloten om de ouwelui, Koen en Lucas, aan de kant te laten en deze race puur met de studenten te varen. Eens kijken of we zonder pro net zo goed presteren… en dat ging inderdaad goed! We hebben een mooie 3e plek gevaren, vlak achter Messe Frankfurt en EFG Bank.

22/02 Leg 6: Musandam naar Mussanah
Deze 100 mijl lange etappe begon met heel lang motoren, aangezien er weinig tot geen wind stond. Na 2 uur motoren begon de wind wat aan te wakkeren en werd besloten om deze etappe in 2 delen te varen:

  1. Eerste race (30nm) start om 12:00 en racen tot ongeveer 18:00 (daarna zou de wind er weer uitzakken)
  2. Tweede race (20nm) start de volgende dag rond het middaguur

Eerste race

Zodoende startten we de eerste race, waar we net een paar seconden te vroeg over de startlijn kwamen: we moesten terug! Na de startlijn opnieuw gepasseerd te hebben begonnen ook wij aan de upwind richting de bovenboei, waarna het aan een stuk reachen zou zijn naar de finish.

Als laatste rondden wij de bovenboei, waarna het heel moeilijk werd om de andere teams in te halen. Alle teams weten namelijk vrij goed de Farr30 op snelheid te houden, waardoor het lastig is om ze in te halen. Het lukte ons om RNO en Team Renaissance in te halen, maar de 3 koplopers gingen daar te hard voor.

Eenmaal bij de finish was er nog onduidelijkheid: aan welke kant van het startschip moest nou gefinisht worden? Het startschip lag namelijk verkeerd, maar bijna al onze voorgangers finishten rechts dus wij volgden dat voorbeeld. Nu komt het mooie: Messe Frankfurt is voor de zekerheid nog teruggevaren om ook links van het startschip te ‘finishen’ en heeft protest aangetekend tegen het committee. Resultaat: iedereen een DSQ behalve Messe Frankfurt! Later is dit omgezet van DSQ naar TLE (Time Limit Exceeded), omdat de andere deelnemers officieel niet gefinisht zijn. EFG Bank en Al Thuraya Muscat balen hier heel erg van, omdat dit voor hen een goede wedstrijd was. Wij vinden dit natuurlijk minder erg, omdat we later zijn gefinisht dan de vrouwen in die race.

Tweede race

Vandaag is de tweede race gevaren, welke uiteindelijk slechts 5 mijl was: een upwind van 2,5 mijl en een downwind van 2,5 mijl. Wij hadden uitgerekend dat we vandaag en morgen, bij Leg 7, voor het vrouwenteam (Al Thuraya Bank) moesten finishen om op het podium te eindigen, spannend!

De start van deze 2e race was erg goed, met goede snelheid treinden we op het startsignaal aan de pin-end over de lijn. De upwind was allesbeslissend: de downwind zou een rechte lijn zijn, dus de boot die als eerste de bovenboei rondde zou waarschijnlijk ook als eerste finishen.

EFG Bank rondde als eerste de bovenboei, gevolgd door Messe Frankfurt en Delft Challenge. Vlak daarachter kwam het vrouwenteam, die wij achter ons moesten zien te houden. Door onze positie goed te verdedigen lukte het ons om onze positie te behouden, waardoor we deze race als 3e over de eindstreep kwamen.

Resultaten

Schermafbeelding 2014-02-23 om 23.37.13

*TLE = Time Limit Exceeded, DSQ = Disqualified

Tot zover onze verhalen tot aan Mussanah. Zometeen, 7:30 lokale tijd, varen we hier uit voor de laatste etappe richting Muscat. Eenmaal daar zal bekend zijn of we inderdaad 3e zijn geworden! Houd vooral onze Facebookpagina in de gaten voor het laatste nieuws hierover.

Tot op het water!
– Team Delft Challenge

Advertenties

Een Reactie op “Nog meer races: veel DSQ’s, oplichtende algen en een Iraanse invasie [part 2]

  1. Succes gasten! Dat podium is haalbaar!
    Als jullie ook nog twee punten kunnen pakken op Gavignet&co dan win je bovendien het onofficele inshore klassement!

Reacties zijn gesloten.