Nog meer races: veel DSQ’s, oplichtende algen en een Iraanse invasie [part 1]

We zijn weer heel wat races verder en inmiddels in Mussanah beland! Hieronder vindt u deel 1 van onze avonturen sinds het vorige artikel. Gaat u er maar eens goed voor zitten!

14/02 Uitje!
We waren heel vroeg in Abu Dhabi doordat de etappe van Qatar naar Abu Dhabi heel vlot verliep. Dit resulteerde in, jaja, een vrije valentijnsdag! De dag waarop bij de vriendinnetjes van een tweetal Delft Challenge mannen een flinke bos rozen werd bezorgd en de dag van een mooi teamuitje! Vorig jaar is het team met flinke 4×4 jeeps door de woestijn gaan knallen, maar dit jaar een ander uitje, bedacht door Jochem en Coen. We gingen, jawel, op een banaan achter een speedboot!

We hebben ervan genoten, Coen en Jochem!

16/02 Leg 3: Abu Dhabi naar Dubai
Sinds onze voordekker Jochem een zeer strak stukje over de 1e etappe uit zijn mouw heeft geschud heeft de rest van het team ook de smaak te pakken: ditmaal onze stuurman Wouter aan het woord!

Het is mij, Wouter, een eer en waar genoegen om u, onze volger en grootste fan, een update te verzorgen over de derde offshore naar Dubai. De stad van het beroemde hotel (Burj Al Arab), ’s werelds hoogste gebouw (Burj Khalifa), de palmboom en wereldbol-eilanden en uiteraard de indoor zwarte piste. Geweldig om hier een offshore van 70 mijl te finishen.

Na de prijs uitreiking van de inshore-races (twee paaltjes) met enkele sjeiks en prinsen, volgens teamlid Jochem “de boys met de slippers”, sprongen we tevreden in het zwembad. Om daar met een drankje te genieten van onze revange en de strakblauwe hemel, heerlijk die winter hier. Even ontspannen en vervolgens weer een volledige focus op de komende offshore, eten kopen, tassen inpakken en mentale voorbereiding. De offshore zou de volgende dag vroeg starten, 06:30 dockstart. Dit betekende een vroeg ontbijt en wat slaperige teamleden. Eenmaal op het water bleken de weersomstandigheden erg licht, een windsterkte van 3-5 knopen die in windbanen van rechts naar links over de baan liepen. Kortom; een tactische uitdaging voor onze, jawel, geschoren (de offshore baard is verdwenen) Belg. Met een goede start tussen onze concurrenten Messe Frankfurt en EFG Bank in, kwamen we uiteindelijk als eerste rond de bovenboei. EFG en de vrouwen van Al Thuraya volgden ons op de voet, de voorsprong wisten we echter uit te breiden door aan de rechterkant van het veld enkele vlaagjes te benutten.

Uit de breefing van Lucas de vorige avond was duidelijk geworden dat de wind gedurende de dag verder naar rechts zou shiften en de wind er uit zou zakken. Met deze gegevens zijn we wat verder naar rechts gegaan dan onze achtervolgers, helaas draaide de wind zo ver door dat we de tweede boei uiteindelijk hebben overvaren. Als gevolg hiervan verloren we onze positie en moesten we de achtervolging inzetten.
Daar begonnen we goed aan en openden meteen de aanval op de vrouwenboot, we liepen hoger en harder in een tight reach rak. Onze snelheid blijkt, zoals vaker dit evenement, goed en doen zeker niet onder voor favoriet EFG met skipper Sidney Gavignet.
Echter eerder dan verwacht zakte de wind eruit en het was zaak om de trim en settings van de boot om te zetten naar het lichtere weer. Dit duurde bij ons wat langer dan bij de andere boten waardoor we terrein verloren en Messe Frankfurt ons kon inhalen.
De race zou vanaf dit moment vooral achter elkaar aan zeilen worden en er zou tactisch weinig mogelijk zijn. Zoals teamlid Kay het verwoordt, “een typische kamelenrace”. Wat toepasselijk hier in Arabië!
Langzaam maar zeker verdween de zon en verschenen de gebouwen van Dubai aan de horizon. Teleurgesteld en moe na een lange offshore in de volle zon kwamen we uiteindelijk als vierde over de finishlijn, achter EFG Bank (1), Messe Frankfurt (2) en Al Thuraya (3). Een race waar we veel van kunnen leren, het team zal dan ook veel baat hebben bij een goede nabespreking.

Graag besteed ik tenslotte nog een paar laatste woorden aan onze te lieve navigator Lucas. De vriendelijke man had als verrassing na de finish een heerlijk nagerecht, een stukje paprika met een fris plakje Italiaanse kaas. Bedankt Lucas!

17/02 Leg 4: Dubai naar Ras Al Khaimah

Goed voorbeeld doet volgen. Onze RJ heeft tot in detail beschreven hoe leg 4 eruitzag en hoe we het qua visnetten beter hebben gedaan dan vorig jaar!

Vandaag is het mijn beurt (Robert-Jan) om jullie van een Arabisch verhaal te voorzien over Sailing The Tour Arabia 2014. Een update vanaf Ras Al Khaimah over LEG 4 Dubai – Ras Al Khaimah. In Dubai aangekomen van LEG 3 stond er een groot aantal Nederlandse fans ons op te wachten, de welbekende expads van De Nederlandse Vereniging in Dubai. Na een heerlijk gezamenlijk etentje en na afloop natuurlijk een typisch Nederlands borreltje zijn we naar het hotel gegaan, met name omdat de planning voor de volgende dag een early start zou zijn.

Vroeg opgestaan ready to race, allemaal te popelen om van Dubai naar Rash Al Khaimah te varen kon het wachten beginnen. Er waren namelijk problemen met de Costums. Na een paar uur wachten, Free-drinks, gezonde lunch, Delftse moppen en een weddenschap (gewonnen door Dominique, hij gokte 15:00 start) konden we om 14:00 vanuit de haven vertrekken. Na een flink stuk motoren in de volle zon, genietend van het blauwe water en de halve wereldbol omgezeild te hebben konden we starten. Met een flink stuk opkruisen te beginnen en een mooie start kwamen we uiteindelijk als 3e rond de bovenboei. Met goede snelheid, een eigen kruisrak zonder vuile wind en meer hoogte dan de rest konden we de onze plaats goed vasthouden. Nadat we de derde boei hadden gerond moesten we van koers veranderen en afvallen tot ruime wind, net niet laag genoeg om de spinnaker te hijsen. Na lang deze koers te hebben gevaren en een kamelenrace voortgezet te hebben draaide de wind een beetje, werd het donker, nam de golfslag toe en kwamen we de welbekende hindernissen tegen; de vissersnetten. Op heading varend aan de wind, met een speed van 6.0 knopen moesten we de vissersnetten ontwijken wat de concurrentie dichter bij elkaar bracht. Na een stuk of 6 netten te hebben omzeild konden we een stukje lager gaan varen, en doorgaan met de kamelenrace. Heel aangekomen en wel bij de finish eindigde we met een 3e plaats.

18/02 Inport races Ras Al Khaimah
Dit keer hebben we 3 inshore races gevaren, in tegenstelling tot Qatar en Abu Dhabi waar we iedere keer slechts 2 races voeren. En wat voor races we hebben gevaren hier in Ras Al Khaimah! De baan was namelijk extreem kort en potjes duurden slechts 15 minuten (2 rondjes). Dit betekent: geen fouten maken in de boathandling en er moet agressief gevaren worden bij de start, want een goed begin is bij deze korte baan echt het halve werk.

De korte baantjes zorgen voor veel hectiek: de zeilen zijn net gehesen of ze kunnen alweer naar beneden. Dit is precies waar we met het team veel op hebben getraind; de boathandling is er inmiddels goed ingesleten. En dat betaalde uit! Per race een kort verslag:

Inshore race 1
De start van deze wedstrijd was echt super; op het startsein passeerden we op flinke snelheid de start. Na 2 tackjes waren alle boten bij de bovenboei, die 600 meter verderop lag. We kwamen als 2e bij de bovenboei, vlak achter EFG. De voordek-skills van Jochem werden goed duidelijk toen de spinnaker feilloos naar beneden kwam bij de onderboei. De achtervolging van EFG werd daarop weer ingezet maar dat mocht helaas niet baten voor het resultaat: met 16 seconden verschil eindigden we in de eerste race op een 2e plaats.

Inport race 2
De 2e race begon goed: we hadden opnieuw een goede start. Al-Thuraya Muscat (het vrouwenteam) heeft daarbij vlak voor de start Messe Frankfurt ver omhoog gedreven (loef wijkt voor lij) en uiteindelijk over de lijn gedrukt; Messe Frankfurt was te vroeg over de lijn en moest dus terug. Wij kachelden ondertussen lekker door en streden met EFG om als eerste rond de bovenboei te komen. EFG rondde uiteindelijk als 1e de bovenboei, op de voet gevolgd door ons. Zij behielden deze voorsprong en waren als eerst de onderboei rond, welke wij 11 seconden later rondden. De rest van de wedstrijd liepen we wel in, maar helaas niet genoeg: met 6 seconden verschil finishte EFG als eerste en kwamen wij op een 2e plaats.

Inport race 3
De wind draaide en de baan werd verlegd: de startlijn lag parallel aan- en op slechts een aantal bootlengtes afstand van het strand. Het race committee probeerde op deze manier de lengte van de baan nog enigszins acceptabel te maken, maar dat ging dus wel ten koste van de ruimte om te starten. Dit had zo zijn gevolgen: Messe Frankfurt lag vast aan de grond toen we startten en EFG was iets te vroeg over de startlijn en moest dus terug. Dit was onze kans; onze grootste concurrenten waren namelijk (letter) nog bij de startlijn aan te modderen toen wij al hard op weg naar de bovenboei. Deze rondden we als eerste en deze voorsprong hebben we daarna niet meer weggegeven: 1e!

 

Tot zover deel 1, morgen vindt u deel 2 op de site met daarin alle verhalen over DSQ’s en algen, en waarin u helemaal bijgepraat wordt tot aan Mussannah!

Tot op het water!
– Team Delft Challenge

Advertenties