Delft Challenge Nederlands Kampioen ORC1!

Manman, wat een weekend! Na 4 dagen hard zeilen en vooral veel gezelligheid op de kant kan Team Delft Challenge zich Nederlands Kampioen in de ORC1 noemen. De media staat er vol mee: “ORC1 X-Ces op het randje kampioen” (nsr.nl), “Robert-Jan Kentgens met X-Ces Nederlands Kampioen ORC1” (topsportgelderland) en verder worden we mooi vermeld door Clubracer en op de blog van Erik van Vuuren:

Mooi om te zien dat team Delft Challenge zo goed heeft gepresteerd in de ORC 1, een terechte kampioen met de ‘X-Ces’ (X-35). Door de jaren heen worden komen er goede zeilers voort vanuit de TU Delft geledingen, op tal van schepen die goed presteren, zien we voormalig TU Delft studenten en zij slagen dus ook geheel in hun doelstelling en wordt de basis van jonge zeilers misschien toch meer gestimuleerd dan wij allemaal denken.

Al met al een geslaagd weekend, maar hoe zag dit weekend en de voorbereidingen er voor ons uit? Wat gaat er om in de hoofden van die Delftse studenten? In dit artikel vindt u een mooie beschrijving van dit weekend, met per dag een stukje door een ander teamlid!

Voorbereidingen

In de aanloop naar een evenement als de North Sea Regatta moet er veel gebeuren; boot moet tiptop in orde zijn en moet daarna ook nog in Scheveningen komen te liggen. Voorafgaand aan de NSR heeft Delft Challenge (zoals u misschien heeft gezien op onze Facebook) het onderwaterschip van de X-Ces flink onder handen genomen. We hebben alles opgeschuurd en netjes ingesmeerd met anti fauling, het resultaat mag er wezen!

Na het onderhoudswerk hebben onze eigen stuurman Wouter en voordekker Jochem de boot omgevaren van Numansdorp naar Scheveningen, waar de NSR gevaren zou worden. Het was een lange tocht met stroom tegen, maar het heerlijke ontbijtje van Jochem en de wind in de rug maakten veel goed.

Aan de vooravond van de North Sea Regatta vertrok het hele team naar Scheveningen voor het tunen van de mast, klaarmaken van de zeilen en een laatste trainingsrondje. Eenmaal aangekomen in Scheveningen bleek er toch een pittige wind te staan van 20-25 knopen. Aangezien er licht weer voorspeld was tijdens de NSR had het niet veel zin om te trainen. Daarbij is er altijd een kans dat iets kapot gaat, dus besloten we het trainingsrondje te schrappen van het programma. Tijd voor andere leuke dingen dus! Nadat alle voorbereidingen getroffen waren hebben we daarom een bezoekje gebracht aan de Volvo Open 65 van Team Brunel, die aan de andere kant van de haven lag, en natuurlijk de nodige selfies (of zijn het Brunelfies?) genomen. De avond sloten we af met een heerlijk ijsje met disco dip om vervolgens op tijd te gaan slapen voor de eerste wedstrijddag op vrijdag!

 

Dag 1: vrijdag

Door Jochem

Het begint toch weer te kriebelen, als de jongens van team Delft Challenge een even niet gevaren hebben. Maar vandaag mogen we weer, en hoe…! De eerste wedstrijd dag van de North Sea Regatta staat op ons te wachten als we vroeg in de ochtend met ons trouwe roetmonster Delft uit rijden. Aangekomen in Scheveningen, waar een boot vol wedstrijdzeilen aan boord op ons ligt te wachten, stappen we aan boord met maximaal 1 kledingstuk extra per teamlid, belegde boterhammen, en heel veel water. Het belooft warm en licht weer te worden. Prima omstandigheden voor de boot waar wij gebruik van mogen maken, waar we de familie Broer enorm dankbaar voor zijn.

Met de resultaten uit Arabië en de van Uden Reco die ons volgen, moeten we ons scherp maken om wederom zo hoog mogelijk te presteren op Nederlands grootste zeilevenement. Dit keer zonder professional aan boord, alles op eigen kracht… hoewel we wel op ons oud-teamlid Mark mogen rekenen dit weekend, die we erg graag meenemen voor kennis, kunde, hitjes en grappen. Robert-Jan zal zijn tactisch inzicht een lift gaan geven dit weekend. Zijn kennis blijkt up-to-date na de eerste goede start die we maken. We liggen al vrij snel vrij van het veld wat gunstig is in dit veld van reuzen. 2 Rondjes zal elke wedstrijd inhouden. Met up-en-downwinds, zal er gestreden worden om de beste tijden. We varen in de ORC klasse, wat wil zeggen dat elke boot een rating heeft, daardoor moeten over het algemeen grote boten sneller zeilen dan kleine boten. Vaak onzeker dus of je goed of slecht gevaren hebt, als je de finish over komt, hoewel we van onze eerste wedstrijd vrij goed kunnen zeggen dat het een goede pot was. Als 3e komen we over de lijn en laten heel wat grotere boten achter ons.

De tweede en laatste wedstrijd van vandaag heeft weer een goed begin als Wouter samen met RJ de boot gunstig weet te positioneren op de startlijn. We pakken de shifts mee, pompen de boot met de volledige bemanning door elke tack heen en weten onze klasse genoten van de X35 wederom achter ons te laten. Terugvarend voorzien we onze ruime omgeving van een klein muziekje en gissen we uiteraard over onze uitslagen.

Aangelegd en opgeruimd begeven we ons richting havenkantoor. Een 1e en 3e positie wijst ons het scorebord! High-fives en ontspannen biertjes drinken. Na dag 1 staan we eerste in het Yeoman ORC1 klassement. Weten we dit nog drie dagen vol te houden…? Die vraag wordt later beantwoord, vanavond genieten wij immers van een heerlijke barbecue waarvoor we bij de ouders van Wouter zijn uitgenodigd, waarvoor we Hanneke en Fedde graag bedanken. Tevreden kijken we terug op onze eerste zeildag. Tot morgen!

Dag 2: zaterdag

 Door Dominique

Het is zaterdag ochtend, er ligt dauw op het dek, de zon komt weer op gang, en de overheerlijke BBQ van de vorige avond proeven we nog steeds. De jongens van Delft Challenge zijn er ook weer vroeg bij. De ene gaf de voorkeur aan de racefiets als vervoersmiddel naar Scheveningen toe, de andere koos voor de oude vertrouwde Groene Draak. Eenmaal in Scheveningen en onze hoofden weer opgeklaard, is het tijd om racedag twee voor te bereiden. De schootjes en lierhendels komen weer aan dek, de sponsorvlaggen naar beneden. We hebben er zin in. Na de mooie resultaten na de eerste racedag staan we op scherp, dit moeten we natuurlijk doorzetten.

De organisatie gaf het sein dat er genoeg wind was om te varen, en de vloot begaf zich naar zee toe. Terwijl onze schipper Wouter samen met de tacticus RJ de stroming en wind gegevens analiseerden, zorgde de bemanning voor de juiste genua aan dek, de goede spinnaker aangeslagen, en de perfecte spanning op de verstaging.  Vandaag stond er een coastal race op de planning.

De coastal race verschilt van de gebruikelijke ‘inshore’ races. In tegenstelling tot twee rondjes om een korte baan heen, zouden we nu een langere baan krijgen met verschillende rakken zowel aan de wind, voor de wind en alles daar tussenin.

We hadden een matige start die ons ongunstig beinvloede tijdens het eerste deel van de race. We lagen namelijk links van de vloot op weg naar de eerste bovenboei. We wilden graag naar rechts toe, wat echter niet kon vanwege de vele boten die bovenop ons lagen en over bakboord voeren. Op dit moment overstag gaan zou beteken dat je voorrang moet verlenen aan al die boten die we precies op onze ideale koers zouden tegenkomen, en daar zouden we te veel mee verliezen. Uiteindelijk, nadat de rest van de vloot zich had verspreid en dat er meer ruimte was voor tactische beslissingen,  hebben we ons naar de eerste bovenboei weten te brengen. Vervolgens hadden we tweemaal een lang stuk downwind en een lang stuk upwind. Hier hebben gelukkig wat kunnen terugpakken op de rest van de vloot. Vervolgens hadden we nog een ruime spinnaker koers naar de voorlaatste boei, en finishten we met een spontane en kortdurende 21 knopen wind op een magere 10de plek. Deze score telde ook zwaarder mee dan de gebruikelijke inshore wedstrijden vanwege de lengte en duur van de wedstrijd.

Vanwege een gebrek aan wind hield de dag hier op. Maar alleen op het water, want op de kant beloofde het een mooi feest worden. De mannen van DC begaven zich eerst naar de steigerborrel van de J22 klasse. Dit staat altijd gelijk aan gezelligheid en leuke mensen. Toen daar het bier op was, werd het dringend tijd om 8 hongerige magen te vullen. Met 3,5kg kibbeling en 6 grote porties friet was dat geregeld. Het avondprogramma werd vervolgens in handen genomen door de band Beethoven Rocks, die met een heerlijke melange van hitjes en classics er een onvergetelijke avond van maakten. Ben je benieuwd of dit een goede invloed had op de resultaten van morgen? Lees dan snel het stukje van Wouter over de volgende (zware) dag!

NSR 2014 Zaterdag

Dag 3: zondag

Door Wouter

Na een heel goed feestje op de zaterdagavond, waar huidig, oud en bekenden van ‘DC’ met elkaar een dansje waagden op de vele hitjes die werden gedraaid, was het zondag wederom vroeg dag. Mark, Stijn en Wouter begonnen de dag sportief door op de racefiets naar Scheveningen te fietsen. Windguru voorspelde slechts een zuchtje wind van 2-5 knopen voor de gehele dag, ‘de uitstel’ was dan ook de eerste vlag die deze dag zou worden gehesen. Na 2 uur van koffie drinken en nagenieten van de vorige avond mochten we dan toch het water op. Eenmaal buiten was de focus, een aandachtspunt van afgelopen winter, bij het gehele team aanwezig en konden we beginnen met het invaren en verkennen van de baan. De stroom was sterk en zou in de loop van de dag alleen maar toenemen, daarnaast waren er veel drukverschillen en was het zaak om continu in een windbaan te zitten. Het eerste startschot klonk rond een uur of twee en met het volste vertrouwen gingen we de races tegemoet.

Onze eerste wedstrijd verliep echter moeizaam, na een redelijke start en moeilijk kruisrak verloren we redelijk wat boten door geknoei bij de eerste bovenboei. We lagen in de vuile wind van grotere boten en verloren hierdoor veel snelheid. Om in de rest van de race wat plekken te winnen bleek moeilijk, onze snelheid in het downwind-rak was niet optimaal en zou de volgende wedstrijd een stuk beter moeten.

Gebrand om de eerdere mindere race goed te maken, begonnen we slecht aan ons eerste kruisrak door ons te verkijken op de start. Door een hele goede snelheid en een aantal goede tactische beslissingen voeren we ons echter naar voren en kwamen dan ook als een van de eerste rond de bovenboei. In onze downwind wilden we wat dieper varen, we kwamen erachter dat we zo met ongeveer dezelfde snelheid meer diepte konden pakken en dus minder afstand hoefden af te leggen. De race liep voortvarend, en we hoopten dit vast te kunnen houden.

Om ook de derde race vooraan te eindigen, zouden we onze concentratie er bij moeten houden doordat we ongeveer als 15de (van de 23) de bovenboei rondden. Twee van onze concurrenten lagen voor ons maar zouden we nog in kunnen halen in de komende rakken. Door als een van de weinigen in de tweede upwind de linkerkant op te gaan, bleken we door een windbaan met meer wind en een gunstige draaiing veel boten in te halen. We lagen er weer goed bij en zouden in de downwind nog een aantal bootjes inhalen.

Eenmaal op de kant, rond half acht, bleek dat we de eerste race inderdaad niet goed waren geëindigd, een 10de plek. De twee races erna waren veel beter en bedroegen een 1ste en 3de plek. Deze resultaten brachten ons op een tweede plek in het totaal klassement met een halve punt achterstand op nummer één! Met nog een dag te gaan was dit een zeer goede uitgangspositie voor de eindoverwinning!

Dag 4: maandag

Door Stijn

Evenals de jaren hiervoor was er ook dit jaar weinig wind op de maandag van de North Sea Regatta. Er zou tussen 8 en 11 uur wind staan, maar die zou gedurende de dag er langzaam uitzakken. Genoeg wind voor een wedstrijd? Wij hoopten van wel! Dat zou ons namelijk de kans bieden om van de 2e naar de 1e plaats te klimmen in het overall klassement.

Al vroeg werd door het wedstrijdcomité omgeroepen dat ‘Fleet A and B’ uit konden varen, waar wij onder vielen. Eenmaal buiten bleek er genoeg wind te staan voor een mooie pot. Na een start op het midden van de lijn hadden we behoorlijke last van vuile wind, waarna onze tacticus Robert-Jan ons naar de vrije wind leidde. Na een vlekkeloze ronding van de bovenboei begon de race naar de gate. De wind zakte tijdens deze downwind er langzaam uit, waardoor de daaropvolgende upwind heel spannend werd. RJ loodste de X-Ces richting de goede shifts en vlagen, waarna onze trimmers en stuurman de X-Ces goed op zijn staart wisten te trappen: de boot liep als een trein!

Toen we de bovenboei naderden werd duidelijk hoeveel we hadden gewonnen ten opzichte van de andere boten, maar… de Soulmate, de nummer 1, lag nog steeds voor ons. We mogen weliswaar iets langzamer zijn dan de Soulmate, maar door het rating systeem was het moeilijk te zeggen of we snel genoeg waren om op gecorrigeerde tijd van hen te winnen. Iedere seconde telde! Na een gybeset begon de race naar de finish, waar we timeden dat we ongeveer 1,5 minuut later finishten dan de Soulmate. Zou het genoeg zijn om voor de Soulmate te eindigen?

Er werd nog een 2e wedstrijd gestart door het wedstrijdcomité, maar door de afgenomen wind en toegenomen stroom werd deze laatste wedstrijd afgebroken. Alles zou dus neerkomen op die eerste wedstrijd, waarvan we niet zeker wisten of we de Soulmate voor waren gebleven.

Uiteindelijk zijn we deze dag 4e geëindigd, één plaats voor de Soulmate die 5e eindigde… dus wij zijn NEDERLANDS KAMPIOEN ORC1!

ORC1 Kampioenen

Winnaars Nederlands Kampioenschap ORC1!

 En na zo’n evenement?

Allereerst natuurlijk trots op de prestatie! En de boot moet natuurlijk weer terug naar waar hij vandaan komt: Numansdorp. Het oorspronkelijke plan was om de X-Ces na de laatste race richting het zuiden te varen, maar door het weeralarm in Zeeland hebben we dit uitgesteld. Het nieuwe plan: dinsdagochtend om 5u vertrekken. Dan zou de stroom gunstig zijn en zouden Stijn en Dominique op tijd terug in Delft zijn voor andere verplichtingen.

Het vertrek had wat vertraging door het onweer dat over Scheveningen trok, maar zodra deze over was begon de tocht naar het (uiteindelijk toch zonnige!) zuiden, waar de mannen rond 13:00 aankwamen.

Tot zover onze verhalen over de North Sea Regatta van 2014, we kijken terug op een zeer gezellig en geslaagd weekend.
Via deze weg willen we ook de familie Broer nog bedanken voor het gebruik van de X-Ces en het wedstrijd-comité voor de organisatie van dit hele mooie evenement, wij hebben ervan genoten!

Tot op het water!

– Team Delft Challenge

Advertenties

Een Reactie op “Delft Challenge Nederlands Kampioen ORC1!

  1. Namens de bemanning van X35 SiX-pack van harte gefeliciteerd met jullie prachtige eerste plek. We hebben veel van jullie geleerd en zien elkaar graag volgend jaar weer terug. Succes
    Groet

    Wim Eijpe

Reacties zijn gesloten.