Voorbeschouwing: WK Farr30

Druk! Dat is en was het de afgelopen tijd. Het meedoen aan een wereldkampioenschap in Denemarken heeft heel wat meer voeten in de aarde dan erheen rijden en een rondje varen. In dit artikel praten we u graag bij over onze voorbereidingen en wat daar allemaal  bij komt kijken!

Huurcontract getekend… en nu?
Nadat we tijdens de North Sea Regatta in contact waren gekomen met de mannen van het Magnum Sailing Team ging het vlot. Op 1 juli schudden we elkaar de hand en enkele weken later werd het contract ondertekend, Delft Challenge kon met de Magnum het WK Farr30 gaan varen! Ondertussen werden de zomeragenda’s van de teamleden overhoop gehaald om plaats te maken voor trainingen, onze nieuwe aanwinsten moesten namelijk ook een ingewerkt worden in de geöliede boathandling van het team.

Toen het officiële werk achter de rug was begon de echte aanloop naar het evenement; zowel team als boot moeten namelijk in perfecte conditie zijn. Het team heeft er in de afgelopen weken heel wat kilometers opzitten, zowel op de wal als op het water. Tijdens de trainingen op het water werd er in eerste instantie veel getraind op handling, waarna er ook de nodige aandacht werd geschonken aan de snelheid van de boot. Tegelijkertijd werden de benen op de wal tussen het studeren door (jaja, we blijven studenten) effectief gestrekt op de racefietsen en de hardloopschoenen.

Trainen Hoorn

Trainen bij Hoorn

Bootje in orde? Check! Inventaris op orde? …. Check!
Oude wijze mensen zeggen weleens: “Koop een boot, werk je dood”. Afgezien van het feit dat de Magnum piekfijn is onderhouden door de huidige eigenaren, zijn er altijd wel puntjes die beter kunnen of vervangen moeten worden. Zo hebben we enkele lijntjes vervangen en het digitale kompas weer aan de praat gekregen. De boot zelf in goede conditie brengen was gelukkig vrij vlot gebeurd, maar de inventaris is een heel ander verhaal.

Omdat het WK een officieel Farr30 evenement is, behoren alle deelnemers ook te voldoen aan het klassereglement. Alle maten en massa’s staan in dit grote document, waaraan de Magnum dus moet voldoen. De grootste problemen die we tegenkwamen waren de kussens en de spinnaker.
Iedere Farr30 behoort kussens te hebben, welke helaas niet bij de Magnum zaten.
Verder mag er in de spinnaker geen sponsoring staan, wat voor ons ook een probleem was. Omdat wij in februari weer naar Arabië gaan voor Sailing Arabia the Tour (yay!), waar voor iedere Tour nieuwe zeilen worden aangeschaft, hebben we met de organisatie uit Arabië af kunnen spreken dat we de zeilen al een half jaar eerder kunnen gebruiken. Dit zou voor de SATT wat bekendheid opleveren in de Farr30 klasse en betekent voor ons een mooi setje zeilen op het WK: win-win situatie! Maar dat was helaas wat te vroeg gejuicht, aangezien we die spinnaker (waar het SATT logo in staat) dus niet mogen gebruiken.

140209_SATTBahQatar_039

Sailing Arabia the Tour spinnaker

Maar problemen zijn er natuurlijk om opgelost te worden en dat is ons ook gelukt. Dankzij Pierre Grönberg, die het WK meevaart in een ander studententeam, hebben we nu kussens en een (wel wat oudere) spinnaker die we kunnen gebruiken. Ook heeft Team Triple P, het andere Nederlandse team, een spinnaker die we eventueel kunnen gebruiken, waarvoor heel veel dank!

Inmiddels is dus alles op orde; we voldoen aan het klassereglement en na veel inkopen (noodvuurwerk ed.) ook aan de veiligheidseisen. We zijn er klaar voor!

18 Boten aan de start
Aan het WK doen in totaal 18 boten mee. Hoe wij als team liggen in dit veld is moeilijk om te zeggen aangezien we de teams niet allemaal kennen. Wel weten we dat er zeker één ander studententeam meedoet. Dit studententeam bestaat voor het grootste gedeelte uit het Messe Frankfurt team van afgelopen Sailing Arabia the Tour, alleen vaart nu ook Pierre Grönberg (inderdaad, die van hierboven) van het Zweedse ‘Farr30 Youth‘ mee.
Naast het andere studententeam kennen we ook Team Triple P, het team met de groene Farr30. Oud Delft Challenge mediaman en stukjesschrijver Léon is vaak te vinden op de Triple P (gaat helaas niet naar het WK), evenals andere oud Delft Challenge leden.
Het laatste team waar we, als ik hierin voor het team mag spreken, wat van weten is het team van Magnus Woxen. Magnus heeft een aantal Volvo Ocean Races op zijn naam staan en zal dus een een sterke concurrent zijn.

Al met al zal het een heel sterk veld zijn waar we in varen. Het is dan ook lastig om een doelstelling te maken, maar we willen toch minimaal top 10 varen.

Planning komende tijd
De Magnum doet dit weekend nog mee aan de Flevorace, waarbij ze gisteren versterkt werden door Jochem en Wouter. Vandaag en morgen varen Coen en Wouter mee met het Magnum Sailing Team, waarna de boot zondagavond op de trailer wordt gezet en richting Delft gaat. Maandagochtend komt Lucien van Alba Sign langs om de boot en bus te voorzien van enkele chique stickers, zodat alles helemaal klaar is om dinsdagochtend richting Denemarken te rijden. Aldaar wordt de boot race klaar gemaakt en wordt er nog getraind, zodat we goed beslagen ten ijs komen op 25 augustus wanneer het WK echt begint.

En dan dan als laatste… het weer! 
In Kopenhagen is het overdag vaak tegen de 20 graden, wat een prima zeiltemperatuurtje is. Voor zover de windvoorspellingen reiken staat er dagelijks rond de 15 knopen wind, wat ook een prima zeilwindje is! Als dit zo doorzet belooft het een heel geslaagd WK te worden.

We hebben er zin in, tot op het water!

– Team Delft Challenge

Advertenties