Oefenen is over: vandaag wordt het menens

We zijn inmiddels al een week in Denemarken en alle voorbereidingen zitten erop! Vandaag  is het menens, om 11 uur zal de eerste wedstrijd van de Farr30 wereldkampioenschappen starten. U kunt ons live tracken via DEZE SITE. Via deze tracker ziet u live (met een vertraging van 40 seconden) hoe Team Delft Challenge presteert op het water.

Maar voor het zover is praten we u graag bij over onze activiteiten van de afgelopen week. Een week…?! Dat klopt! Er is veel gebeurd en gedaan, een dag-tot-dag beschrijving:


Dinsdag: rijden, rijden, rijden…

De vertrekdag begon vroeg; om 7 uur ’s ochtends begon de 1000 km lange reis richting Kopenhagen. De trip verliep bijna helemaal zonder problemen; er was onderweg alleen een kortsluiting in de trailerverlichting waardoor er een zekering doorbrandde. Boatcaptain Jochem wist daar wel raad mee, dus niet veel later waren we weer onderweg.  Na heel wat uurtjes en nog meer liters diesel kwamen we uiteindelijk de volgende ochtend vroeg aan op de camping.


Woensdag: Delft Challenge HQ in the making!

Eenmaal op de camping moest het Delft Challenge hoofdkwartier opgezet worden waar we de komende 1,5 week in zullen vertoeven. Dit nam behoorlijk veel tijd in beslag, maar na een goede ochtend klussen mocht het resultaat er zeker zijn! Die avond zijn we vroeg gaan (bij)slapen, zodat donderdag alle aandacht naar de boot kon.


Donderdag: “Schuren is het mooiste wat er is”

Op vrijdag zou de boot in het water gelegd worden, dus donderdag hadden we gepland om de nodige voorbereidingen te treffen. Zo zijn we tot in de late uurtjes bezig geweest om het onderwaterschip geheel glad te maken zodat de boot extra snel door het water glijdt tijdens de races!

10410365_683158175094099_8243499319994664047_n


Vrijdag: Kraandag

Nadat de boot op donderdag kraanklaar is gemaakt werd deze op vrijdag te water gelaten, waarna ook de mast erop werd gezet. Dit neemt stiekem best veel tijd in beslag, want alle meetinstrumenten op de mast moeten aangesloten en gekallibreerd worden. Daarnaast hebben we vrijdag ook de mast getuned; hierbij wordt de mast onder de goede hoek en onder de goede spanning op de boot gezet, zeer belangrijk! Die avond zijn we vroeg gaan slapen, want zaterdag stond het eerste trainingsrondje op het programma!


Zaterdag: Eerste trainingsrondje

De boot is zeilklaar; de mast staat er netjes op en alle klemmen en blokken zitten weer op hun plaats, dus we konden zaterdag voor het eerst het water op! Aangezien voordekker Stijn helaas  nog niet in Denemarken was werd zijn taak op het voordek vervuld door onze tacticus Robert-Jan. Het waaide flink en er waren veel vlagen, dus het was flink aanpoten. Het trainingsrondje bleef dan ook bij enkele uurtjes zodat we de rest van de middag nog wat konden klussen aan de boot.


Zondag: Practice race!

Stijn arriveerde zondagochtend, waardoor het team compleet was! Die ochtend hebben we daarom ook ingewogen; met 520,5kg zaten we netjes onder de maximale 525kg.
Net als zaterdag werd er deze dag eerst een paar uur getraind en waaide het ook flink door. Gelukkig was er weinig aan te merken op onze boathandling; we vlogen over het water! Die middag stonden ook de practice races gepland; 3 stuks waarvan de eerste om 2 uur zou starten. We besloten om de practice races met de jib 3 (speciaal voor hardere wind) te varen, omdat we de jib 2 (medium wind) wilden sparen voor het WK zelf.
Na een goede start van de eerste practice race kwamen we moeilijk mee naar de bovenboei. De downwind ging als een tierelier, waar we zeker 3 boten hebben ingehaald. De daaropvolgende upwind was wederom niet onze snelste, waarna we na een goede downwind als 8e over de finish kwamen. We hopen dat dit achterblijven in de upwind snelheid vooral aan de keuze van de jib lag…
De overige 2 wedstrijden hebben we niet meegedaan, omdat het het grondblok van het grootzeil nogal veel speling had en dus flink aangedraaid moest worden.

Maandag: Meet- en checkdag

Van alle deelnemende teams werden er enkele teams willekeurig uitgekozen en onderworpen aan allerlei checks; de reguliere check (voldoet de boot aan de klasseregels?), de safety check (heeft het team alle benodigde veiligheidsinventaris?) en de sailcheck (zijn de zeilen niet te groot?). Onze jib 1 is nagemeten en onze safety inventaris is gecheckt, beiden waren in orde.
Die avond hebben we een heerlijk potje voetbal gespeeld op de camping tegen 6 man uit Uruguay! Helaas wel verloren (5-2), maar door de 2 doeltreffers van Stijn en Daan hebben we toch nog enigzins onze eigenwaarde behouden. Ook is maandagavond onze ‘heldin op de wal’ aangekomen in Kopenhagen: Nienke Jorna! Zij gaat er komende dagen voor zorgen dat de uitgeputte en hongerige zeilers van heerlijke maaltijden voorzien worden.

Dinsdag: Laatste trainingsrondje

De laatste dag voor het WK begon erg vroeg; om 9 uur stond het hele team paraat in Tuborg Haven om een laatste trainingsrondje te varen. Diezelfde middag is onze boot gewogen en is het WK officieel ingeluid met een diner! We hadden eigenlijk een heel chique diner verwacht, maar het bleek uiteindelijk slechts uit één bord met luxe stamppot te bestaan. Na dit diner zijn we dan ook snel terug naar de camping gereden om onze honger verder te stillen met heerlijke knakworsten à la Nienke!

Al het trainen en voorbereiden zit er dus op. Vandaag zal Team Delft Challenge zich gaan bewijzen op het water, 11 uur de eerste start! Vergeet ons niet te volgen via de tracker.

 

Tot op het water!

– Team Delft Challenge

Advertenties