[Terugblik] Wereld Kampioenschap Farr 30

We zijn inmiddels weer een maandje terug uit het mooie Denemarken en het wordt de hoogste tijd dat we eens uitgebreid terug gaan kijken op die 3 prachtige weken! In enkele eerdere berichten op onze site kon u al lezen hoe we onze droom om deel te nemen realiseerden, wat er bij komt kijken en waar we tegenaan liepen in de aanloop naar het WK en natuurlijk hoe de eerste week van het WK verliep.

Aanpoten

Flink aanpoten, dat was het. Het was vanaf dag één goed duidelijk dat we niet de eerste beste concurrenten hadden; deze doorgewinterde Farr30 teams hadden allemaal de nodige uren gemaakt en wisten precies hoe ze met deze 30 voet lange racer over de baan moesten. In Scandinavië is het Farr 30 circuit zeer actief en voor hen is Denemarken natuurlijk ook om de hoek,  dus dat was ook terug te zien in het deelnemersveld: heel veel Zweedse teams, enkele Duitse, een Noors en twee Nederlandse (en geen Deense!) teams.

Wat daarbij opviel is dat er slechts enkele teams waren, waaronder wij, die met 7 man voeren (waar we ook ons best voor moeten doen). Door het gewichtlimiet voeren veel teams dus met 6 man, oftwel; met 2 extra handjes zouden we qua boathandling goed mee moeten kunnen komen.

Een goed begin is het halve werk… ?!

Na de eerste dag op het WK waren we buitengewoon trots; we stonden op een 4e plek! De eerste wedstrijd van die dag liep niet zo soepel; een 12e plaats. De daaropvolgende wedstrijden waaide het lekker en konden we heerlijk ons eigen ding doen waar we op hadden getraind; de eigen, door Robert-Jan gekozen, baan varen en de geöliede samenwerking leverden ons een 3e en 4e plaats op. Trots! Maar wel met gepaste behoedzaamheid, want de plaatsen 5/tm 8 waren slechts luttele puntjes achter ons.

10599158_685715791505004_2623899132618330934_n

Helaas waren de dagen daarna niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De stevige wind van de eerste dag zakte tot een snelheid van rond de 10 knopen en we kregen moeite met het bijbenen van de vloot tijdens de upwind rakken. Deze kleine verschillen in snelheid kunnen tot grote verschillen leiden aan het einde van de rit; je bent meer bezig met het zoeken van vrije wind en de kans dat je bij de bovenboei achteraan aan moet sluiten is aanzienlijk groter. Kortom; we werden gecontroleerd door het veld en hadden moeite met het varen van onze eigen baan.

Dit heeft ons de nodige punten gekost en zijn geëindigd op een 11e plek overall; daarmee hebben we ook onze doelstelling van een top 10-notering niet gehaald.

Maar hoe kwam het dat we tijdens de upwind niet goed mee konden komen? Het is moeilijk om één reden aan te wijzen en er spelen natuurlijk meerdere factoren, maar waar we zeker steken hebben laten liggen is in de keuze van de jib. We hadden voor het WK een wat oudere lichtweer jib geleend van een zweeds team en hadden tegelijkertijd een relatief goede medium jib van Oman Sail geleend. Rond de 10 knopen wind (en afhankelijk van golven, stroom) wordt er gewisseld van een licht weer jib 1 naar een medium weer jib 2 en dan komt de afweging; gaan we voor een relatief nieuwere jib 2 terwijl het misschien nog net jib 1 weer is, of gebruiken we de oudere jib 1 waarvan we weten dat de vorm niet optimaal is?

Achteraf bleek dat we in onze situatie bij lichtere wind al hadden moeten switchen van jib 1 naar jib 2. Ookal was het weer dan eigenlijk te licht voor de jib 2, in ons geval zouden we daarmee sneller gevaren hebben.

De mooiste shots

Er zijn heel wat foto’s gemaakt tijdens het WK. Hieronder een selectie

Wisten jullie trouwens dat we met de selfie vanuit de mast de selfie-contest van Team Brunel hebben gewonnen?!

Aftermovie!

We hebben ons best gedaan om alle mooie momenten van het WK Farr30 samen te vatten in een mooie aftermovie. In het midden van het filmpje is tevens de startprocedure van een wedstrijd te zien; je ziet heel goed hoe het team samenwerkt op het startsein met hoge snelheid over de startlijn te gaan.

 

Tot op het water!

– Team Delft Challenge

 

Advertenties