The road to Arabia: drempels, snelheidsrecords en mountainbikes! [Part II]

Daar is hij: deel 2! In het vorige artikel hebben we een beginnetje gemaakt met het vertellen over onze recente bezigheden, maar nu volgt het echte werk. In dit artikel praten we u bij over de dingen die direct te maken hebben met onze voorbereiding voor de Tour: trainen, trainen, kleding uitzoeken, trainen, mountainbiken en… trainen!

Offshore trainingen & speedrecords

Het klinkt behoorlijk eentonig; alsmaar weer dat trainen… maar als we goed willen presteren op de Arabische Golf is het zeker noodzakelijk. Als we kijken naar waar we nu staan ten opzichte van een paar maanden geleden zijn we als team ongelofelijk veel gegroeid. Ook de nieuwe teamleden Daan en Jelger hebben goed hun draai gevonden aan boord.

We hebben nu 2 trainingsdagen gehad waar de focus op het offshore varen lag. Onze navigator Jochem zette voorafgaand aan zo’n dag een lange route uit (soms tot aan de haven van Rotterdam) waarin alle facetten van het offshore zeilen aan bod komen: spinnakerreachen, jibreachen, spinnaker drops tijdens het reachen, enzovoorts. Verder zijn ook het wisselen in posities aan boord (iedereen is inzetbaar op 2 posities) en het eten in de rail belangrijke onderdelen van het offshore zeilen, dus dat kwam ook voorbij in deze trainingen!

Verder hebben we afgelopen periode ook veel getraind op boathandling; zeker bij hardere wind hebben we de boot nu beter onder controle en weten we de Farr weer snel ‘op haar hoeven’ te krijgen op momenten dat we toch uit het roer lopen.

Wist u dat we zelfs op 2 januari ons snelheidsrecord hebben gebroken? Met een flinke bak golven en een stevig briesje wisten we de  20,1 knopen (37,2 km/h) aan te tikken! En dat bleef niet geheel onopgemerkt, want toen we daarna de haven binnen kwamen varen riep een man vanaf de kant: “SUPER gedaan jongens! Wat zag dat er spectaculair uit!”, terwijl hij zijn duimen opstak.

Op bezoek bij: Magic Marine en de Ambassadeur van Oman

Naast de voorbereidingen op de boot moet er ook op de wal veel gebeuren. Een van die dingen is ons teamoutfit: we willen namelijk wel goed voor de dag komen daar in Arabië én al onze sponsoren krijgen een mooie plaatsje op al onze kleding. Hiervoor zijn we met het gehele team afgereisd naar Katwijk, waar het hoofdkantoor van onze supplier Magic Marine is. En wat voor een goede en persoonlijke service we daar hadden…! De gezusters Epke, bekenden van Delft Challenge, werken namelijk beiden in datzelfde hoofdkantoor. De zussen hebben vroeger de dankbare taak als keukenprinses op zich genomen toen we meededen aan de Tour de France à la Voile in 2010 en 2012, en daarbovenop hebben we afgelopen jaar aan aantal weekenden bij hen mogen logeren toen we trainden voor de vorige Tour!

Al met al een hele gezellige boel dus, en we hebben ook nog eens een hele mooie teamoutfit samengesteld. Wat het precies is zult u later zien, wanneer alles bedrukt is.

Naast een bezoekje aan Magic Marine hebben we ook een bezoek gebracht aan de Ambassadeur van Oman. We waren door hem uitgenodigd en hebben hem bezocht in Den Haag. We hebben verteld over onze plannen in Oman, waar hij erg enthousiast over was. Hij wenste ons heel veel succes in de aankomende ‘challenge’.

Door de modder scheuren in Limburg!

Naast individuele kwaliteiten moet een zeilteam natuurlijk ook een echt teamgevoel hebben! Nu is het al zo dat wij als 7 jonge kerels al de grootst mogelijke lol onder elkaar hebben en niets te gek is, maar een mooi teamweekend is natuurlijk altijd leuk. Daarom hebben we in december een ‘team 4-daagse’ ingepland:

• 20 December: Zeilen in Scheveningen, ’s avonds vergaderen
  • 21 December: Wederom zeilen, ’s avonds eten bij de ouders van Robert-Jan in Roermond (wat een gezelligheid!), daarna door naar Maastricht en om 0:00 was Daan jarig!
  • 22 December: Mountainbiken door de heuvels, ’s avonds Sinterkerst
  • 23 December: Nog meer mountainbiken en weer richting Delft

En u begrijpt het al, het was natuurlijk 4 dagen genieten. Zaterdag waaide het helaas te hard om te kunnen zeilen, maar we hebben die dag toch effectief ingevuld met het opruimen van het opslaghok en met wat kleine klusjes aan de boot. Zondag konden we er weer tegenaan en dat was werkelijk genieten. Diezelfde avond hebben we heerlijk gegeten bij de ouders van Robert-Jan thuis (nog heel erg bedankt!), waar we verhalen hoorden over RJ in zijn jonge jaren en waar wij graag vertelden over RJ in zijn Delft Challenge jaren.

Maandag werd de fiets boven de boot verkozen: tijd om onze conditie tot het uiterste te trekken en zo smerig mogelijk te worden! Halverwege hadden we een welverdiende stop bij de engie berghut van Nederland, waar je met je handen naast je hoofd een hert moet imiteren om een biertje te bestellen.
Die avond hebben we met het team Sinterkerst gevierd: prachtige gedichten en heel wat ‘lekker nautische’ cadeau’s kwamen voorbij. De cadeau’s waren zowel op als naast het water bijzonder handig: hoofdlampjes, wetnotes, goede tools en zelfs een CD vol met hits uit de eighties voor in onze so called “Groene Draeck”! Danku Sinterklaas en Kerstman!

De volgende dag op de mountainbikes vloog voorbij. Na het fietsen zijn we nog even Maastricht zelf in geweest, op jacht naar de enige echte Limburgse vlaai voor het thuisfront. Helaas zijn we daarin niet geslaagd, maar vlak voor vertrek hebben wel nog even genoten van heerlijke wafels op de kerstmarkt! Al met al een super geslaagde team 4 daagse!

Tot zover onze mooie verhalen, u hoort van ons!