[Verslag] Robert-Jan over onze zege in Offshore #2 Sohar – Ras al Khaimah!

Onze razende reporter Robert-Jan, RJ_OFFICIAL voor vrienden, reporting live from Sailing Arabia the Tour:

Leg 2: Sohar – Ras al Khaimah

Offshore ritme; 5:30 de wekker gaat, een mooie tijd om van start te gaan. Sailing Arabia the Tour 2015 is een offshore race die wordt beïnvloed door verschillende factoren. Rekening houdend met oplopende temperaturen, wind(D)effecten, omgevingsfactoren, onregelmatige slaapuren en ga zo maar door.

’’Salam Alekum, Een goede start is het halve werk, Inshala’’ zegt Adam; de assistent van het racecomité elke ochtend maar weer. Dat hebben we geweten toen de wekker ging. De tafel gedekt met lekkernij, zelfs het meest luxe hotel kan dit niet na bootsen. Iedereen fris en fruitig aan tafel om te genieten van een goede start. Na het ontbijt zijn we om 6:30 met de bus vertrokken richting de haven van Sohar om vervolgens te starten rond 8:30.

Door te weinig wind moesten de eerste mijlen worden gevaren op de motor. Rond 11:00 trok de wind aan tot 6-7 knopen waarmee we konden starten. Beginnend met een kort kruisrak konden we als 4de de boven boei ronden. Hierna volgde een lang aan de wind rak waarbij alle teams dicht bij elkaar konden blijven. Het verschil werd gemaakt toen de boten de ankerplaats naderden waarbij er keuzes moesten worden gemaakt hoe de vrachtschepen te passeren aangezien de wind was afgenomen. Ondanks de vele snelheidsverschillen wisten wij ons goed te positioneren en ons plan te volgen. Waar andere boten de keuze maakten om bij de kust te blijven namen wij de beslissing om een wind wak te voorkomen en richting zee te varen. Met goede druk en snelheid van ongeveer 6 knopen konden we een voorsprong opbouwen die we wisten uit te breiden. Om 5:30 in de ochtend de volgende dag hadden wij zelf nog niet door om welke plaats wij aan het strijden waren omdat alle boten ver uit elkaar lagen. Stiekem kwamen er glimlachjes tevoorschijn toen het langzaam licht begon te worden, het leek erop dat we aan de leiding waren met wel 45 minuten. De wind nam af tot 0 knopen waardoor we met de stroom in de rug (2 knopen) de laatste anderhalf uur richting de gate dreven. Tijdens de skippers meeting is ons duidelijk gemaakt dat het mogelijk is dat een race kan worden ingekort of kan worden afgebroken, en toch telt. Dat houdt in dat de ronding van de gate als finish kan worden gezien. Wij hadden de gate als eerste gerond met een grote voorsprong. Echter was er nog geen sein van inkorting.

Nadat we de gate hebben gerond moesten we door een zure appel heen bijten. De wind dropte en de stroom werd sterker tijdens het ronden van de Hoek van Oman (Gaaf!!!) waardoor we in een lokale stroming terecht kwamen. Niet alleen wij hadden dit probleem, ook alle andere teams kregen deze problemen op termijn, behalve EFG-Bank Monaco wist deze te omzeilen door een privé-windvlaag langs de rotsen. Uiteindelijk werd de race ingekort omdat het merendeel van de boten achteruit begon te varen door te weinig wind en teveel aan stroom, verder kwamen er teams vast te zitten in visnetten en waren er boten door een olieveld heen gevaren.

Dit resulteerde tot een mooie 1e plaats, waar we met zijn allen trots op terug kijken. Een echte offshore ervaring zijn wij rijker geworden en we hebben er veel van geleerd. Omdat de wedstrijd werd ingekort moesten we verder motoren naar Rash al Khaimah wat 11 uur heeft geduurd. Na een totale reis van 2 dagen konden we lekker de bedden in duiken. De rust hadden wij echt nodig.

Lees ook het nieuwbericht op de site van Sailing Arabia the Tour: hier!

Tot op het water!

– Team Delft Challenge

Advertenties