[Verslag] De visie van schipper Wouter op offshore #3 Ras al Khaimah – Dubai

Wouter ‘Skippy’ Sonnema stond aan het roer tijdens de 3e offshore van Sailing Arabia the Tour 2015. In dit verslag schrijft hij hoe het eraan toe ging!

Leg 3: Ras Al Khaimah – Dubai

Leg 3, de race na de meest lange leg met torenhoge rotswanden als kustlijn, lijkt op papier misschien minder interessant, kort, woestijn en geen eilanden of olievelden om rekening mee te houden. Niets is minder waar, een sterke ZW-wind van 15-20 knopen is voorspeld in de verschillende weerberichten, of de wind later in de middag zal af/toenemen en draaien verschillen echter de meningen. Een strategisch interessante race! Doordat deze leg een kortere afstand (46 nm) omvat dan alle andere legs is naast het strategische plan ook het tactische plan van belang, een goede start en de juiste benadering ‘boat-to-boat’ situaties zal een top positie garanderen. Al met al een zeer interessante leg!

Door het goede resultaat van leg 2 ligt onderschatting van andere teams en de race zelf op de loer. Ko (Koen van Esch), zoals u weet onze coach en professionele zeiler tijdens de SATT 2015, drukt ons terecht op het feit dat we eerdere legs moeilijk uit de startblokken kwamen. Geen reden om te verslappen maar om door te pakken en scherp te zijn meteen vanaf het begin

Ondanks deze waarschuwingen verliep de upwind (1 nm) naar de eerste boei moeizaam, te laat begonnen met de startprocedure en bovendien de boei overzeild. Geen goed begin en deze fouten worden hard afgestraft in dit veld met de verschillende offshore en Farr30 helden.

Door het slechte begin leek de knop vervolgens om te gaan bij het team, er werd hard gehiked, de trim was goed, de trim werd continu bijgesteld en de focus die we kennen uit leg 2 was terug. Door eerst boven GAC-Pindar (met de Dongfeng Volvo jongens) en de Omaanse OMIFCO langs te varen en vervolgens de meiden van Al-Thuraya bij de tweede mark te pakken kwam ook het vertrouwen terug. De afstand tot de top 5 bedroeg een halve mijl maar met nog 25 mijl te gaan kon er veel gebeuren. De strategische uitdaging, zoals eerder benoemd, zou nu beginnen, de wind zou kunnen afnemen en gaan draaien. Door naar andere boten, het wateroppervlak, de vlagen en de wolken te kijken is het mogelijk om de wind te ‘lezen’ en zo de goede strategie te bepalen. De wolken waren vandaag echter moeilijk te herkennen, door de aflandige wind hoedde er een zandstorm op het water. Het zicht was beperkt en alles zat onder het zand. Doordat het gehele team de andere zaken echter wel ‘las’, zagen we de wind afnemen en ongunstig draaien aan de rechterkant van de het veld en de baan. Door continu op de rand van dit gebied met mindere en ongunstigere wind te blijven kwamen we langzaam dichterbij de kopgroep. Uiteindelijk passeerden we Bienne-Voile en vervolgens Team Averda, met een achterstand van twee bootlengtes op nummer drie Renaissance en nog 10 mijl te gaan liggen we er weer helemaal tussen!

Een spinnaker rak brak aan na de derde en laatste mark, in het begin meer in downwind richting om vervolgens hoger aan te houden en met spinnaker richting de finish te reachen. Het was voor ons lastig de juiste trim van de spinnaker in combinatie met de spinnakerboom te bepalen en verloren wat afstand op de eerste drie en ook Team Averda passeerde. Uiteindelijk kregen we het voor elkaar de snelheid omhoog te schroeven en maakte al snel terrein goed op de gepasseerde boten. De finish was echter al dichtbij en ondanks een achterstand van drie bootlengtes op Renaissance en Team Averda moesten we genoegen nemen met een vijfde plek.

Door het strakke schema dit jaar zouden we de volgende dag inshores varen en een dag later alweer vertrekken richting Abu Dhabi, om te leren van onze fouten is het belangrijk meteen na de finish alles te bespreken. Gemixte gevoelens, we hebben hard gevaren en ons terug naar voren geknokt maar tegelijkertijd weten we heel goed dat er meer in had gezeten. We hebben echter geen tijd om te lang te treuren en zullen weer met nieuwe kansen aan de volgende start staan!

Tot op het water,
namens Team Delft Challenge,

Wouter

Advertenties