Terugblik op de eerste week

De eerste week in Dubai stond vooral in het teken in het optimaliseren van onze boot. Het ging hierbij vooral om de details; lijnen markeren, boot waterdicht maken (klinkt raar he), mast rechtzetten en inventaris compleet maken. In een soort dagboekvorm vertellen we u dag tot dag wat er voorbij is gekomen:

Maandag 8 februari

Op maandag vertrokken we vanuit Nederland naar Dubai. Hier is niet veel bijzonders over te vertellen anders dan dat er een hele mooie compilatie van is gemaakt! U kunt hem hieronder bekijken:

Dinsdag 9 februari

De eerste dag begon met een lekker stukje hardlopen en bestond vooral uit schoonmaken en inkopen. Via via (bedankt dames Wit!) hebben we een goedkoop en groot appartement kunnen regelen op slechts 1 km van de haven, ideaal. Dit houdt ook in dat we zelf kunnen en moeten koken, dus zijn Coen, Jurjen en Pierre erop uit getrokken. Er is een gigantische hoeveelheid eten ingekocht zodat we een flink aantal dagen door konden.

Ondertussen werd in de haven de boot  schoongemaakt en geïnventariseerd wat er allemaal aan spullen waren en wat er nog moest gebeuren. Ook is er gekeken of de boot goed ‘waterdicht’ was; tijdens een ruige offshore met veel wind willen we niet dat er langzaam water de boot binnen sijpelt via bijvoorbeeld de mast of het voorluik.

Officieel mocht er de 10e pas aan de boten gewerkt, dus de echte klusjes werden dan ook uitgesteld.

 

Woensdag 10 februari

De eerste echte klusdag, waarop verschillende key elements van de voorbereiding onder handen zijn genomen. Coen en Wouter hebben de mast onder handen genomen zodat hij aan het einde van de dag kaarsrecht en met goede stagspanning op de boot stond. Stijn heeft de laatste 2 stickers (MOCE en DAMEN) geplakt en verder zijn alle zeilen gecheckt en gelat. Dit alles had ook een doel; we wilden graag het water op!

Aan het eind van de middag hebben we nog een aantal mooie rondjes kunnen varen op het water. Met een temperatuurtje van 23 graden en wind tussen de 10 en 15 knopen is dat toch wel het mooiste wat er is!

Die avond begon het dieet; vrijdagochtend moesten we namelijk inwegen. Als team zaten we hier een beetje boven, dus met een speciaal dieet en veel sporten probeerden we ervoor te zorgen dat we hier netjes onder kwamen.

 

Donderdag 11 februari

Op donderdag hebben we de laatste klusjes gedaan aan de boot, klaar voor de tour! Donderdagmiddag hebben we op het water alle verschillende zeilen die we hebben even gehesen om te kijken hoe ze erop stonden en welke koersen we ermee konden varen.

Verder heeft Jochem op donderdag ook een mooie rondleiding gegeven op de boot! We vertellen namelijk heel veel over de Farr30 en de mooie offshores, maar hoe ziet die boot er nou precies uit en wat zit er allemaal op en aan? Jochem vertelt u er alles over in onderstaande video:

Vrijdag 12 februari

Op vrijdag was inweegdag. Na het ontbijt overslagen te hebben en een flink stuk hardgelopen te hebben, begaven we ons naar de ‘Race Office’ om in te wegen. Omdat we met 8 man hier zijn en slechts met 7 man varen, hebben we een ‘zwaarste’ en ‘lichtste’ opstelling. Het doel was om met alle opstellingen, dus ook de zwaarste, onder het maximum van 525kg teamgewicht te zitten. En dat is gelukt!

Na het inwegen hebben we vervolgens heerlijk ontbeten, uitgebuikt en ons klaar gemaakt voor nog een paar uur op het water. Jochem heeft achterop gestaan en een aantal mooie beelden gemaakt, waarvan dit een kleine clip is:

GOPR7773-2

Zaterdag 13 februari

Zaterdag stond in het teken van foto’s; de dag begon met een fotoshoot voor de teams en eindigde met een fotoshoot op het water. Aan het eind van de middag hebben we nog een aantal peels (jibs/spinnakers wisselen tijdens het zeilen) kunnen oefenen.

Zondag 14 februari

De practice races stonden gepland op Valentijnsdag. De dag begon voor schipper Wouter vrij vroeg, omdat hij en de andere schippers werden geïnterviewd door de pers. De practice races begonnen in de middag, dus de rest van het team had vrije tijd in de ochtend om een beetje uit te rusten. De practice races begonnen met een tweetal losse startjes, waarna de 3e start het begin zou zijn van een up-down baantje met 2 rondjes.

De eerste start ging niet zo soepel, maar de 2e start lagen we er goed bij en kwamen we goed mee omhoog. De 3e start, de start van de practice race, was echter een heel stuk minder. Wij zaten vast in de zogenaamde ‘wachtkamer’, een plek vlakbij het startschip waar je moet wachten op andere boten omdat zij voorrang hebben. Dit zorgde ervoor dat we als een van de laatste boten startten… maar dat maakten we in de upwind meer dan goed! Uiteindelijk rondden we de bovenboei en de daaropvolgende onderboei als 2e, achter titelverdediger EFG Bank Monaco. Helaas konden we dit niet volhouden in de 2e ronde, waar we een aantal plaatsen verloren door meerdere kleine fouten. We finishten als 5e boot.

Dit was het, onze eerste week! Morgen begint het echte werk, morgen gaan de resultaten meetellen voor het eindklassement. Vanavond gaan we op tijd slapen zodat we morgen het maximale eruit kunnen halen. Voor de laatste updates en uitslagen van races kunt u terecht op onze Facebookpagina!

Tot op het water!

– Team Delft Challenge

 

Advertenties