[Verslag Jelger Leg #5] Een kamelenrace naar de laatste stop!

Onze stuurman Jelger doet verslag van laatste leg van Sailing Arabia the Tour 2016:

Leg 5: Sohar – Muscat
Zondag 28 februari, de wekker gaat om 5 uur ’s ochtends. De dag van de laatste offshore etappe van Sailing Arabia the Tour 2016 is begonnen. In een strak tijdschema bereidt het team zich voor op de komende twee dagen waarin 101 nautische mijlen (nm) afgelegd gaan worden van Sohar naar Muscat, Oman.

Na afscheid genomen te hebben Stef en Sulata & Herman van wiens gastvrijheid we de afgelopen twee dagen gebruik hebben mogen maken, vertrekken we naar de haven waar we om 8 uur stipt uitvaren. De windvoorspelling is niet om naar huis te schrijven: 1-2 knopen (knp) vanuit variabele wind richtingen. Het is op dit moment al bekend dat we het eerste deel van de etappe op de motor gaan varen richting de eerste gate op ongeveer 50 nm. In de middag is er wellicht wel kans op zeewind, dus de Race Control hoopt dat we hiermee een wedstrijd kunnen varen naar de eerste gate.

Na 15 nm op de motor gevaren te hebben richting Muscat begint het water zich geleidelijk te vullen met de voorspelde zeewind van 10 tot 12 knp. De Race Control deelt mede dat zij graag binnen 15 minuten wilt starten. De baan wordt een start met een bovenboei die aan stuurboord gelaten moet worden, een gate op 35 nm welke te bezeilen is over stuurboord aan de wind tot hoge jib reach. Na de gate zal nog 50 nm volgen naar de finish in Muscat.

EFG Sailing Arabia - The Tour 2016. Sohar-Mascat.Pictures from Leg 5 Sailing Arabia - The Tour 2016.

EFG Sailing Arabia – The Tour 2016. Sohar-Mascat.Pictures from Leg 5 Sailing Arabia – The Tour 2016.

Onze start is matig, toch komen we goed weg. Het pin-einde van de startlijn is gunstig en we kiezen er daarom voor om als eerste boot bij de pin te starten. Op zo’n halve minuut voor de start komt er een linker shift in met als gevolg dat wij het pin-einde niet meer kunnen halen. Er zit op dit moment nog maar één optie op en dat is zo snel als mogelijk over de andere boeg zien te komen en stuurboord achter de andere boten op de lijn langs. Met een beetje geluk zien we een mogelijkheid om overstag te gaan, wat we ook doen. Een snelle afval manoeuvre hierna zorgt ervoor dat we mooi achter de andere boten bij het pin-einde langs kunnen en op het start signaal over de goede boeg over de lijn kunnen. Op dit moment klinkt ook het signaal van de individuele terugroep wat betekent dat er één of meerdere boten te vroeg gestart zijn. Als eerste gaat Averda terug, een halve minuut later volgt Zain Sailing Team. Wij zijn inmiddels begonnen aan het kruisrak richting de bovenboei en hebben een goede positie in het midden van de vloot: veilig en nog alle opties open.

Nadat Zain Sailing Team terug over de lijn is geweest, blijft de individuele terugroep vlag omhoog en om deze reden, of een andere, wordt de wedstrijd voortijdig gestopt en worden alle boten verzocht terug naar de startlijn te komen om opnieuw te starten.

Deze keuze van het Race Control zorgt tot veel verbazing en ongenoegen bij ons maar ook bij anderen boten. Het heeft namelijk de schijn dat de wedstrijd wordt afgeblazen omdat er één of meerdere boten die te vroeg waren gestart, niet teruggegaan zijn en daardoor een OCS (On Course Side (op het startsignaal)) zouden gaan krijgen. Dit is natuurlijk jammer voor de desbetreffende boot/ boten, maar een risico dat ze zelf in handen hebben en wat zeker geen reden mag zijn voor de Race Control om een wedstrijd af te lassen… Maar goed, de Race Control is leidend op het water, dus we gaan opnieuw starten.

Onze tweede start is wederom matig en deze keer komen we matig tot slecht weg. Weer proberen we eerste boot bij pin-einde te zijn. We liggen iets te dicht op de lijn waardoor we te lang moeten wachten met aanspringen en met weinig snelheid over de lijn heen gaan. Het gevolg hiervan is dat de boot die boven ons ligt, Zain Sailing Team, over ons heen kruipt. We maken de keuze op iets lager te varen met meer snelheid, waardoor we vrij blijven van de vuile wind van Zain. Na enkele momenten geeft dit ons de mogelijkheid om overstag te gaan, wat we ook doen zodat we meer in het midden van de vloot komen wat gepaard gaat met minder risico. Helaas missen we hierdoor een grote shift en komen we als 7de om de bovenboei.

Het volgende deel van de wedstrijd volgt er een heuse “kamelen race” richting de eerste gate. Iedereen vaart nagenoeg een directe koers naar de gate waardoor er op tactisch gebied weinig mogelijkheden zijn om verschil te maken. Daarnaast zijn de snelheidsverschillen op dit moment vrijwel nihil, dus terugwerken naar de top van de vloot is een grote uitdaging geworden.

Na zo’n 15 nm gevaren te hebben lijkt het erop dat we ons goed hebben gepositioneerd: We liggen rechts van de vloot en de wind begint naar rechts te draaien. Helaas is dit voordeel enkel schijn, want de wind draait extreem ver door naar rechts waardoor de hele vloot nu overstag moet om over bakboord de gate te halen. Dit heeft als gevolg dat we nu volledig achter de vloot liggen.

In vrijwel dezelfde “kamelen race” varen we nu over bakboord naar de gate in 8ste positie. De gate komt steeds dichterbij en als de avond begint te vallen, begint ook de zeewind af te zwakken. Om deze reden beslist de Race Control om de wedstrijd te finishen bij de gate.

In de laatste 5 nm naar de gate die de finish gaat worden van de laatste offshore etappe van deze editie van Sailing Arabia the Tour liggen we 8ste, maar lopen we op snelheid in op Team Al Thuraya. De laatste mijl tot de finish lukt het ons om heel dichtbij te komen, maar helaas niet om ze te passeren. Ook al hebben we het laatste stuk betere bootsnelheid gehad, weten de dames maar al te goed hoe ze tactisch één-op-één moeten varen.

Frame-07-03-2016-10-05-25

De windvoorspelling voor de nacht en de volgende dag is weer hetzelfde als vandaag, dus de Race Control besluit op de motor door te varen naar Muscat. Einde van Sailing Arabia the Tour 2016!

Tot op het water!

– Team Delft Challenge

 

 

Advertenties