[Nabeschouwing] Sailing Arabia the Tour 2016

Het voelt nog als de dag van gisteren, maar inmiddels zijn we alweer 3 weken terug in Nederland. Drie drukke weken ook: de boot ligt weer in het water, alle mooie verhalen zijn verteld en er is een selectieweekend op komst!

Maar dat is niet het doel van dit artikel. In deze nabeschouwing blikken we terug op afgelopen Sailing Arabia the Tour. Was het wat we ervan verwachtten? Wat was het mooiste moment? Zijn we tevreden? Deze vragen, en meer, zullen aan bod komen in dit artikel. Lees dus gerust verder!

IJzersterk voortraject

Het voorbereidingstraject naar de tour zat dit jaar ijzersterk in elkaar. We hebben veel kunnen trainen, goed contact gehad met de organisatie en al het materieel om de boot in topconditie te brengen was voorhanden.

Na vorig jaar samen met onze toenmalige coach Koen van Esch ons over de Arabische wateren genavigeerd te hebben, nam Jochem dit jaar alle touwtjes in eigen handen. Hierbij nam hij ook de volledige elektronica inrichting voor zijn rekening; cruciaal om goed te kunnen navigeren.

Met dit in het achterhoofd zijn Jelger en Jochem 2 dagen eerder dan de andere teamleden afgereisd naar Dubai. Op deze manier konden ze in alle rust aan de elektronica werken en de staat van de boot opnemen. Heel handig, want zodoende kwamen we erachter dat alle Farr30’s dit jaar uitgerust werden met AIS. Om de data van de AIS uit te kunnen lezen was een speciaal kastje nodig, waarvan Jochem op zaterdag 6 februari deze foto doorstuurde:

1af097fcdc9fea5536a6353a38f152d9

In Nederland werd een zoektocht ingesteld naar een, blijkbaar, best wel schaars apparaatje. Veel bellen en een retourtje naar Apeldoorn resulteerde enkele uren later in, jawel:

dcd51e0e200ecdf464ab995be8060d18

Terwijl onze navigator en boatcaptain in Dubai druk bezig waren met klussen aan de boot, werd in Nederland alles klaargemaakt voor het vertrek naar Dubai. Op naar Sailing Arabia the Tour!

Een goed begin…?

De voorbereidingsweek liep op rolletjes. We hadden een mooi appartement die goedkoper, groter én dichterbij was dan de hotelkamers waar de andere zeilers in zaten. Verder hoefde er weinig geklust te worden aan de boot, waardoor er meer tijd overbleef om op het water te trainen, en wogen we succesvol in aan het einde van de voorbereidingsweek. Het evenement kon beginnen!

De eerste echte race van het evenement waren de inport races in Dubai. Het eerste moment waarop de krachten van de verschillende teams gemeten werden. Deze races gingen ons bijzonder goed af, na een mooie reeks eindigden we op een mooie 2e plaats!

160215_SATT_Dubai_081

Daarna begon het echte werk: de offshores. Over deze offshores zijn gedurende de tour verslagen geschreven door verschillende teamleden:

Tegenvallende resultaten?

In de voorbeschouwing van de SATT vertelden we dat we onze pijlen zetten op de top 4, minimaal hetzelfde resultaat als vorig jaar maar dan zonder professional/coach aan boord. De top 4, dat is waar we voor getraind hadden en waar we alles voor deden. Hebben we dit waargemaakt?

Rank Team Overall Points
1 EFG Bank Monaco 15,75
2 Al Mouj, Muscat 22,50
3 Team Averda 26,75
4 Renaissance Services 27,75
5 Team Zain 36,50
6 Team Delft Challenge 44,75
7 Team Bienne Voile 46,50
8 Oman Airports-Al Thuraya Women’s Team 55,00
9 Team Mangold 68,50

Zoals u ziet zijn we op een 6e plaats geëindigd. Ontevreden? Zeker niet.

Verschillende malen werd er tijdens de tour gezegd dat we qua bootsnelheid erg goed waren, zoals bijvoorbeeld in de eerste 5 uur upwind van leg 3. Andere momenten zagen we andere boten net iets op ons uitlopen en waren we druk in de weer om de laatste tiende knoop eruit te persen. Vooral ’s nachts was het een lastige opgave om deze snelheden vast te houden en dat geldt voor alle teams: als je 10 uur lang 0.1 knoop harder of zachter vaart, betekent dit een voorsprong of achterstand van dik 1,5km aan het einde van de rit!

Maar hard varen is één, hard de goede kant op varen is twee. Navigator Jochem en tacticus Marcel hebben een puik voorbereidingstraject doorlopen en veel uren met coach Koen van Esch rond de tafel gezeten om alle kneepjes van het offshore navigeren in de vingers te krijgen. Dit heeft ze flink geholpen in de vele afwegingen die gemaakt worden tijdens het offshore zeilen. Navigeren we op basis van de locatie van onze concurrenten, of toch op basis van een toenemende of draaiende wind? Of moeten we hoogte winnen zodat we eerder de spinnaker kunnen zetten? Kunnen we dan überhaupt de spinnaker zetten? Veel afwegingen en voor alles valt wat te zeggen; ervaring is wat in dit geval cruciaal is en hierin hadden de professionele teams duidelijk voordeel. Maar, zoals gezegd, een goede voorbereiding is het halve werk. Menig maal hebben we ons van achterin het veld helemaal naar voren gebokst, zoals in leg 1 en in leg 4.

Hebben we dan slecht gepresteerd? In onze ogen niet. De concurrentie was ongelofelijk sterk. Nieuwkomer Al Mouj kwam voor de titel, Zain heeft veel geleerd van vorig jaar en Renaissance hebben een heel sterk evenement gevaren. De 2e plaats bij de inshores in Dubai gaf blijk van een geolied en goed voorbereid team, maar naarmate het evenement vorderde kwamen de overige teams goed op gang. Wij zijn zeer tevreden en kijken terug naar een bijzonder mooi en erg leerzaam evenement!

De beste foto’s

Tijdens het evenement zijn er veel prachtige foto’s gemaakt, welke allemaal terug te vinden zijn in ons Facebook album. Hieronder vind je de beste foto’s van het evenement!

Team Delft Challenge in Sailing Arabia the Tour: Best moments

En natuurlijk: de aftermovie. In onderstaand filmpje hebben we de mooiste beelden en momenten verzameld. Wij vinden dat hij goed de sfeer tijdens de tour weerspiegelt en kunnen hem blijven kijken!

Bedankt dat u ons heeft gevolgd tijdens ons avontuur!
Tot op het water!
– Team Delft Challenge

Advertenties